RECENZJE

KLOCKI PUS firmy EPIDEIXIS

DSC_4344Klocki P(omyśl) – U(łóż) – S(prawdź) znają chyba wszyscy. W każdym razie na pewno wszyscy nauczyciele i wychowawcy, reedukatorzy i terapeuci, którzy kiedykolwiek poszukiwali alternatywnych form nauki przez zabawę.

Zasada jest prosta. Klocki PUS to tak zwany zestaw kontrolny składający się z charakterystycznego czerwonego pudełka i dwunastu ponumerowanych klocków, z których każdy na odwrocie ma fragment sekwencji wzoru w kolorze czerwonym, zielonym lub niebieskim.

Zabawa polega DSC_4390na rozwiązywaniu zadań przygotowanych w specjalnych książeczkach opracowanych tematycznie i jednoczesnym układaniu klocków w zestawie kontrolnym zgodnie z instrukcją. Po zakończeniu rozwiązanego zadania, dziecko odwraca pudełko i ponownie je otwiera, a jego oczom ukazuje się ułożony z kolorowych figur wzór, którego prawidłowy kształt dziecko widzi tuż obok polecenia. Gdy podany wzór jest identyczny z wzorem, który ułożyło dziecko rozwiązując zadania – oznacza to, że zadanie zostało wykonane prawidłowo.

DLACZEGO WARTO?

DSC_5273Zalet takich form uczenia jest mnóstwo. Od ogromnej radości w sterowaniu układem kolorowych klocków, poprzez utrwalanie wiadomości, aż do wielkiej satysfakcji i dumy z poprawności wykonanego zadania – a co za tym idzie – opanowania pewnego obszaru zagadnień. Podczas moich zajęć „Zabawy kreatywne PUS„, dzieci sześcio – i siedmioletnie regularnie rozwiązują zadania systemem PUS. Wybierają książeczkę zgodnie z tematyką zainteresowań i dostosowaną do ich poziomu DSC_5457trudności i uczą się bawiąc indywidualnie, w parach, nierzadko również w grupach.

Prowadząc zajęcia „Zabawy kreatywne PUS” przyglądam się jak dzieci „Myślą, układają i sprawdzają”. Najczęściej to dorośli piszą wszelkiego rodzaju opinie i recenzje. Ja zapytałam same dzieci, co sądzą o klockach PUS.

1. Za co lubicie klocki PUS?

DSC_4392- za to, że tam się myśli i ćwiczy umysł, że można je przekładać w różne miejsca, rozwiązywać zagadki, są oryginalne, że się na nich kładzie klocki z numerkami, że można oglądać różne wzory, że jest dużo matematyki, że używa się umysłu, że są zabawne, nowoczesne i uczą, że pobudza do pracy, że można w nich liczyć i że wygraną jest ułożony wzór, a nie rywalizacja!

2. Najbardziej w PUSach podoba mi się:

- że można liczyć, układać klocki z numerami, uczyć się matematyki, że rusza się mózgownicą, że są takie zagadkowe, że łatwo  przekłada się klocki, że można układać wzory z figur geometrycznych, że można samemu się skupić i cieszyć się, że się coś udało, że są kolorowe książeczki, że są miłe i logiczne, że są przeznaczone dla „matematykarzy”.DSC_5601

3. Zabawa z PUSami, to:

Świetna zabawa, najlepsza gra świata, fajna rzecz, taka nowość, ekstra zabawa, ładne wzory, mój ulubiony dzień, przyjemna frajda!

Czy jeszcze ktoś nie czuje się przekonany do klocków PUS? Warto swoją PUSową przygodę zacząć od Zestawu Kontrolnego PUS (klocków). Dostępne są również „Wyprawki” -  dla pierwszoklasisty i dla przedszkolaka, gdzie zestaw poszerzony jest o kolorowe książeczki z zadaniami dostosowanymi do wieku. Twoje dziecko Pomyśli, Ułoży i Sprawdzi i nawet nie zauważy, że bawiąc się właśnie nauczyło się czegoś nowego!

Wpis powstał przy współpracy z firmą EPIDEIXIS.

KLOCKI EDU firmy EPIDEIXIS

Przedstawiam Wam jeden z najnowszych produktów firmy Epideixis - rewelacyjne KLOCKI EDU według koncepcji p. Marii Trojanowicz – Kasprzak, które będąc DSC_4973małymi drewnianymi kostkami do zabawy – poprzez swoje szczególne właściwości w postaci nadrukowanych liter polskiego alfabetu, są najlepszym dowodem na to jak można łączyć przyjemne z pożytecznym! 

Wydawałoby się, że tego typu klocki mogą służyć głównie do utrwalania wyglądu liter i wspierać pierwsze próby nauki czytania. Jednak nic bardziej mylnego! Klocki drewniane już same w sobie są doskonałą zabawką edukacyjną. Wspierają małą motorykę i uruchamiają wyobraźnię przestrzenną dzieci. Gdy jednak dołączymy do nich nadruk wszystkich polskich liter alfabetu, klocki znacznie bardziej wzbogacają dziecięcą zabawę przemycając w niej przy okazji wartościowe i pożyteczne treści. Poznajcie je zatem.

ZAWARTOŚĆ PUDEŁKA

DSC_4975Pudełko zawiera 24 sześcienne drewniane klocki z literami, mini poradnik z instrukcją i propozycjami zabaw, zestaw kart z obrazkami oraz cyframi od 1 do 5.

 

PROPOZYCJE ZABAW KLOCKAMI EDU

NA POZIOMIE PRZEDSZKOLNYM

Dzieci w wieku przedszkolnym – zwłaszcza w tym wczesno – przedszkolnym, traktują klocki drewniane przede wszystkim jako materiał budowlany i konstrukcyjny. Ogromną zaletą Klocków EDU jest więc to, że podczas wznoszenia kolejnej wieży dzieci mogą opatrzeć się z literami, przyglądać im, porównać z innymi, zestawiać w zbiory i co najważniejsze - zapamiętywać, dzięki czemu otwierają sobie furtkę do świata liter. A dzięki temu, że Klocki EDU zawierają również pakiet prostych i bardzo czytelnych ilustracji – mogą wspierać zabawy słowno – obrazkowe i podstawowe umiejętności liczenia nawet tych najmłodszych przedszkolaków.

DSC_49631. Nazywanie po kolei przedmiotów znajdujących się na obrazku w kolejności, w jakiej są prezentowane (część wprowadzająca do zabawy – obowiązkowa!), dzięki czemu dziecko utrwala swoje słownictwo. 

2. Wyróżnianie obrazków ze zbioru spośród tych istniejących: „Pokaż, gdzie jest lalka?”, jak również tych, których nie ma. Uśmiech porozumienia, że obrazka o który prosimy nie ma – bezcenny.

3. Zagadki obrazkowe: DSC_4967 stopniowe odsłanianie obrazków, rozpoznawanie ich po fragmencie lub z wykorzystaniem kartki z otworem. 

4. Szybkie pokazywanie i zasłanianie obrazków kształtujące zdolność koncentracji, uwagi i zapamiętywania.

DSC_49695. Obrazkowe memory. Zgadywanie położenia konkretnych obrazków po uprzednim ich dokładnym omówieniu. 

6. Nazywanie i rozpoznawanie cyfr po ich kształcie. Przeliczanie w zakresie 5. Zagadki: „Jaka to liczba?” albo „Gdzie jest 1, 2…?”, gdzie wprowadza się pierwsze podstawowe (ilościowe) pojęcia matematyczne.

6. Układanie dwukolorowych wież – zwracających dzieckuDSC_4972 uwagę na różnice w kolorach (do czego wróci w pierwszej klasie rozróżniając kolory oznaczające samogłoski – czerwone i spółgłoski – niebieskie). 

7. Nazywanie poszczególnych liter, wyszukanie DSC_4989_2pierwszej litery imienia dziecka. Przygotowanie również do późniejszego czytania globalnego, które dzieciaki najczęściej zaczynają właśnie od swojego imienia.

8. Wspólne układanie przeróżnych wymyślonych kształtów: węża, domu, płotku, kwiatka, a nawet figur geometrycznych (a czemu nie?).

9. Zabawa z klockami w chowanego: „Gdzie jest klocek?”: NA stoliku, POD krzesełkiem, OBOK nóżki, ZA tobą, PRZED misiem, utrwalająca pojęcie stosunków przestrzennych.

9. Największą chyba jednak frajdę sprawią przedszkolakom swobodne zabawy konstrukcyjne i koncepcyjne, dzięki którym klocki mogą być bez skrupułów wznoszone i burzone.

NA POZIOMIE WCZESNOSZKOLNYM

DSC_4992W zabawie przeznaczonej dla dzieci w wieku wczesnoszkolnym – można już w pełni wykorzystać cały wachlarz możliwości, który proponują nam Klocki EDU. Dzieci już po swojemu je nazwą – np. „klocki literkowe” i dzięki temu bardziej utożsamią się z zabawą. Mogą też odwoływać się do swoich DSC_4988doświadczeń i usystematyzować dane odnośnie różnych zapisów liter.

1. Nie ma rady – trzeba zacząć od imienia. Po nadaniu klockom swojej nazwy, trzeba je również oznaczyć imieniem swoim i wszystkich bliskich. A następnie utrwalić pisownię wielką literą i otworzyć furtkę do zabaw z wyrazami.

2. Podział klocków na samogłoski i spółgłoski. Zwrócenie uwagi na ich różne kolory. DSC_4987Tworzenie zbiorów samo i spółgłoskowych.

3. Wyszukiwanie elementów do zbioru – określonej spółgłoski lub samogłoski na czas. Układanie wyrazów z klocków na czas.

4. Układanie podpisów do obrazków. Wiadomo. Być musi. Obowiązkowo.

5. Analiza literowa, głoskowa i sylabowa wyrazów. Określanie ile w wyrazie jest głosek, liter i sylab, a także – ile spółgłosekDSC_4993 i samogłosek. A na deser – można odczytywać układ liter znajdujących się na bocznych ścianach klocków. Mnóstwo śmiechu!

6. Z liter wspólnie wymyślonego i ułożonego wyrazu – można tworzyć nowe wyrazy, np. śniadanie: DANIE, NIE, ŚNI itd.

DSC_49917. Zabawa w tworzenie nowych wyrazów powstających w wyniku wymiany jednej lub dwóch liter. To bardzo ciekawe, bo w zabawach słowotwórczych często dzieci mają genialne pomysły – na które my byśmy pewnie nie wpadli.

8. Budowanie wieży słownej i układanie liter w pionie. To zabawa z małym utrudnieniem – skoro DSC_4995na dole ma być ostatnia litera wyrazu, to od niej trzeba zacząć. A to znów zachęca do myślenia i dokładnej analizy wyrazu.

9. No i oczywiście wieże, budowle, konstrukcje i zabawa spontaniczna. A nawet Wieża Eiffla…

DLACZEGO WARTO?

1. Klocki EDU są świetną okazją do wprowadzania dzieci w świat liter, alfabetu i późniejszego czytania wykorzystującą ich naturalną sympatię do zabawy drewnianymi klockami. Wspólna zabawa na rodzinne popołudnie, gdzie dzieci uczą się – bawiąc. Czegóż więcej pragną rodzice?

2. Dzięki Klockom EDU dzieci utrwalają zwroty grzecznościowe: proszę – zbuduj, dziękuję, że zbudowałeś i przepraszam, że zburzyłe/am.  

3. Ogromną frajdą jest dla małych dzieci równiuteńkie układanie klocków w pudełku, bo jest ono idealnie dopasowane do prostokątnego układu 24 klocków. Niby sprzątanie – a jednak również zabawa!

4. Ilość liter nadrukowanych na Klockach EDU została wyliczona na podstawie statystyk występowania w wyrazach w języku polskim, dlatego można ułożyć większość z nich. Ponadto na klockach nadrukowane są również znaki interpunkcyjne, zmiękczenia, dwuznaki i samogłoski nosowe (ą, ę).

5. Klocki EDU są da wszystkich, bo każdy z nich znajdzie tu coś dla siebie. Od niemowlaków poznających smak drewna, aż do dorosłych których największym wyzwaniem zawsze będzie zbudowanie „nierozwalalnej” wieży – najlepiej z wszystkich klocków.

6. Podstawą zabawy Klockami EDU jest śmiech, dowcip i zabawa. Otwierają one tak szeroką gamę wariantów – również do wygłupów, zawodów czy rywalizacji, że dają dzieciom mnóstwo radości i powodów do uruchomienia inwencji twórczej. A przecież TO oto właśnie w dziecięcej zabawie chodzi! 

Wpis powstał we współpracy z firmą EPIDEIXIS.

Dodaj komentarz

Wymagane pola są oznaczone *.